Viimeistään Supercellin myynnin jälkeen
kasvuyrittäjyys on Suomessa kuuma puheenaihe. Vain päivää yrityksen myynnin jälkeen
järjestetty Kasvuyrittäjä 2013-tapahtuma oli näin hyvin lähellä ajan sykettä –
Cursorin Kotkan Höyrypanimolla järjestämään tapahtumaan osallistui yli 200
henkilöä.
![]() |
Kasvuyrittäjätapahtumaan Kotkan Höyrypanimolle oli kerääntynyt yli 200 henkilöä |
Kuinka luodaan nuoria kasvurittäjiä tukeva toimintaympäristö?
Aalto-yliopiston Will Cardwell avasi tilaisuuden
pohtimalla päivän suurta puheenaihetta. Supercellkin menestyi, vaikka aluksi
ihmeteltiin: ”Miksi kukaan tarvitsisi toista Farmvilleä?” Cardwellin mukaan
yritys on hyvä esimerkki vastuullisesta kasvuyrityksestä, jonka juuret (ja
verotulot) jäävät jatkossakin Suomeen. Tämä näyttää, että kasvuyritysten rooli
Suomen taloudessa tulee jatkossa olemaan entistä tärkeämpi. Puheenvuoronsa
päätteeksi hän esitti haasteen: Miten voidaan luoda toimintaympäristö missä
nuoret kasvuyritykset voivat menestyä?
![]() |
Senior Adviser Will Cardwell suitsutti tuoreita Supercellin myyntiuutisia |
Googlen Sami Kankkunen kertoi, miten yritykset
pystyvät hyödyntämään internetiä markkinoinnissa. Kankkunen totesi, että
internet on muuttanut kuluttajien käyttäytymistä – Suomessa tehdään joka päivä
30 miljoonaa hakua, joista 5 miljoonaa tehdään mobiililaitteilla. Tutkimukset
näyttävät, että suomalaiset kuluttajat (ja julkinen sektori) hyödyntävät internetiä
hyvin, mutta suomalaiset yritykset eivät – näin verkkokauppa valuu ulkomaille.
![]() |
Sami Kankkunen Googlelta kertoo Internetin hyödyntämättömistä mahdollisuuksista yrityksille |
Yrittäjien paneelikeskustelu
Kasvurittäjäpäivään kuului myös paneelikeskustelu menestyvien paikalisten yritysten kovasta arjesta. Mukana
olivat Lasse Järvinen
Ostohyvitys.fi:stä, Petronella Grahn
Tinttu.com:sta, Sauli Orimus ErämysOy:stä sekä valokuvaaja Sofia Virtanen.
Yrittäjät kertoivat omista uhrauksista, varsinkin yrityksen alkuvaiheessa.
Lasse Järvinen puhui ”vaihtoehtokustannuksista”, eli siitä kuinka paljon on
valmis karsimaan muista sitoumuksista. Sofia Virtanen kuitenkin totesi, että
oma yritys on elämäntapa, ja vaikeista vaiheista selviää läheisten tuella.
![]() |
Panelistit vasemmalta Sofia Virtanen, Sauli Orimus, Petronella Grahn sekä Lasse Järvinen. |
Hyppönen, Bohemian Rapsody ja Leijonan häkki
Tilaisuudeassa esiintynyt Henkka Hyppönen
kevensi tunnelmaa omalla yksinkertaisella viestillään: Kannattaa perustaa
yritys, vaikka muut eivät kannustaisi. Hyppösen muukaan pienyrittäjät pystyvät
tekemään uutta ja erilaista, ihmis- ja asiakaslähtöiseen tapaan. Näin heillä on
mahdollisuus erottautua suurista yrityksistä. Puheenvuoroon mahtui myös monta
mielenkiintoista esimerkkiä, kuten skotlantilaisen Brew Dog-oluen
menestystarina tai kertomus siitä, miten Queenin ”Bohemian Rhapsody”
julkaistiin.
![]() |
Henkka Hyppönen käytti Brew Dog olutta esimerkkinä hyvin erottautuvasta yrityksestä |
Iltapäivän ohjelmaan
kuuluivat mielenkiintoiset työpajat, joissa osallistunut pääsivät tutustumaan
syyvälisemmin internetmarkkinoinnin eri ulottuvuuksiin, kuten Googlen
markkinointityökaluihin tai markkinointiin sosiaalisessa mediassa. Päivän
päätti Leijonan Häkki-pitchaustilaisuus, jossa asiantuntijat arvioivat
paikallisten startup-yritysten liikeideoita.
![]() |
Pitchauksen mestarinäyte a la Janne Niittymäki (Serious Games Finland Oy) |
Linkkejä tapahtumaan:
Livestream isosta auditoriosta: http://www.youtube.com/user/MenestyKaakossa
Internet markkinointi venäläisille kuluttajille: Internet-markkinointi venäläisille kuluttajille - Mediatalo Toimelias Oy
Päivän PPT esityksiä: http://www.cursor.fi/kasvuyrittaja
Livestream isosta auditoriosta: http://www.youtube.com/user/
Internet markkinointi venäläisille kuluttajille: Internet-markkinointi venäläisille kuluttajille - Mediatalo Toimelias Oy
Päivän PPT esityksiä: http://www.cursor.fi/
-Jouni Eho
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti