maanantai 21. lokakuuta 2013

Who's the next Supercell? Kasvuyrittäjä 2013 tapahtuma Kotkan Höyrypanimolla

Viimeistään Supercellin myynnin jälkeen kasvuyrittäjyys on Suomessa kuuma puheenaihe. Vain päivää yrityksen myynnin jälkeen järjestetty Kasvuyrittäjä 2013-tapahtuma oli näin hyvin lähellä ajan sykettä – Cursorin Kotkan Höyrypanimolla järjestämään tapahtumaan osallistui yli 200 henkilöä. 

Kasvuyrittäjätapahtumaan Kotkan Höyrypanimolle oli kerääntynyt yli 200 henkilöä 

Kuinka luodaan nuoria kasvurittäjiä tukeva toimintaympäristö? 


Aalto-yliopiston Will Cardwell avasi tilaisuuden pohtimalla päivän suurta puheenaihetta. Supercellkin menestyi, vaikka aluksi ihmeteltiin: ”Miksi kukaan tarvitsisi toista Farmvilleä?” Cardwellin mukaan yritys on hyvä esimerkki vastuullisesta kasvuyrityksestä, jonka juuret (ja verotulot) jäävät jatkossakin Suomeen. Tämä näyttää, että kasvuyritysten rooli Suomen taloudessa tulee jatkossa olemaan entistä tärkeämpi. Puheenvuoronsa päätteeksi hän esitti haasteen: Miten voidaan luoda toimintaympäristö missä nuoret kasvuyritykset voivat menestyä?

Senior Adviser Will Cardwell suitsutti tuoreita Supercellin myyntiuutisia


Googlen Sami Kankkunen kertoi, miten yritykset pystyvät hyödyntämään internetiä markkinoinnissa. Kankkunen totesi, että internet on muuttanut kuluttajien käyttäytymistä – Suomessa tehdään joka päivä 30 miljoonaa hakua, joista 5 miljoonaa tehdään mobiililaitteilla. Tutkimukset näyttävät, että suomalaiset kuluttajat (ja julkinen sektori) hyödyntävät internetiä hyvin, mutta suomalaiset yritykset eivät – näin verkkokauppa valuu ulkomaille. 

Sami Kankkunen Googlelta kertoo Internetin hyödyntämättömistä mahdollisuuksista yrityksille 


Yrittäjien paneelikeskustelu


Kasvurittäjäpäivään kuului myös paneelikeskustelu menestyvien paikalisten yritysten kovasta arjesta. Mukana olivat Lasse Järvinen Ostohyvitys.fi:stä, Petronella Grahn Tinttu.com:sta, Sauli Orimus ErämysOy:stä sekä valokuvaaja Sofia Virtanen. Yrittäjät kertoivat omista uhrauksista, varsinkin yrityksen alkuvaiheessa. Lasse Järvinen puhui ”vaihtoehtokustannuksista”, eli siitä kuinka paljon on valmis karsimaan muista sitoumuksista. Sofia Virtanen kuitenkin totesi, että oma yritys on elämäntapa, ja vaikeista vaiheista selviää läheisten tuella. 

Panelistit vasemmalta Sofia Virtanen, Sauli Orimus, Petronella Grahn sekä Lasse Järvinen.

Hyppönen, Bohemian Rapsody ja Leijonan häkki


Tilaisuudeassa esiintynyt Henkka Hyppönen kevensi tunnelmaa omalla yksinkertaisella viestillään: Kannattaa perustaa yritys, vaikka muut eivät kannustaisi. Hyppösen muukaan pienyrittäjät pystyvät tekemään uutta ja erilaista, ihmis- ja asiakaslähtöiseen tapaan. Näin heillä on mahdollisuus erottautua suurista yrityksistä. Puheenvuoroon mahtui myös monta mielenkiintoista esimerkkiä, kuten skotlantilaisen Brew Dog-oluen menestystarina tai kertomus siitä, miten Queenin ”Bohemian Rhapsody” julkaistiin.

Henkka Hyppönen käytti Brew Dog olutta esimerkkinä hyvin erottautuvasta yrityksestä

Iltapäivän ohjelmaan kuuluivat mielenkiintoiset työpajat, joissa osallistunut pääsivät tutustumaan syyvälisemmin internetmarkkinoinnin eri ulottuvuuksiin, kuten Googlen markkinointityökaluihin tai markkinointiin sosiaalisessa mediassa. Päivän päätti Leijonan Häkki-pitchaustilaisuus, jossa asiantuntijat arvioivat paikallisten startup-yritysten liikeideoita.

Pitchauksen mestarinäyte a la Janne Niittymäki (Serious Games Finland Oy) 
Linkkejä tapahtumaan:
Livestream isosta auditoriosta:  http://www.youtube.com/user/MenestyKaakossa
Internet markkinointi venäläisille kuluttajille:  Internet-markkinointi venäläisille kuluttajille - Mediatalo Toimelias Oy
Päivän PPT esityksiä: http://www.cursor.fi/kasvuyrittaja

-Jouni Eho

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti